2012/06/27

Roadtrip to Norway 1/2

Sori kaverit. Ihan pakko jakaa tämä reissupostaus kahteen osaan, sillä kuvia on PALJON. En toki julkaise tässäkään kuin murto-osan, mutta yritin poimia sellaiset, jotka saattaa ehkä jopa kiinnostaakin. Eli ne maisemat. Ai että!

Tästä se siis alkoi. Trio (+neljä muuta) matkasi meidän mukana Ouluun saakka, jossa ne dumpattiin äidin hoteisiin.

Takapenkin kerrossänky. Koiria ja J:tä väsyttää selkeesti ihan yhtä paljon.

Seitsemän tunnin puuduttava startti kohti Norjaa takana ja saavuimme ensimmäiseen etappiimme Uleåborgiin. Pulahdimme A:n isän luona porealtaaseen lillumaan koko kööri sihijuomat käsissämme. Voiko loma enää rennonmmin alkaa?

Ei, meillä ei harrasteta perheväkivaltaa. Onnistuin kumauttamaan aiemmin viikolla pääni kylppärin altaan kulmaan ja siitä tuli nuinkin mehevä mustelma otsaan.

Seuraavana päivänä treffasimme sukulaisia ja ystäviä sekä köröttelimme kohti seuraavaan määränpäätä, Hettaa. Hetassa yövyimme ystäväpariskunnan luona ja kun kerran vauhtiin oltiin päästy, niin sihautettiin seuraavaksi auki pullo skumppaa! Loman kunniaksi tietty.

Hetassa pojat pääsivät leikkimään lappalaisia poromiehiä ja hurjastelemaan mönkiällä. Yllättäen ilman kypärää. Dislike.

Pääsimme myös lievittämään jo alkanutta koira-ikävää. Tosin vähän isompien kavereiden kanssa.

Reissumme toinen yö takana ja auton keula kohti Kilpisjärveä ja käsivartta tummien pilvien saattelemana. Onneksi vettä ei kuitenkaan satanut, vaikka kovin harmaata olikin. Aika pieniä on nämä Suomen puolen tönkyrät verrattuna naapurimaidemme vuoristoon..

Kilpisjärvellä oli jo kevät. Siis juhannusviikolla.

Kilpisjärvellä meillä oli tarkoitus kiivetä 1029 m korkealle Saanalle, mutta totesimme ettei sadepilven sisässä olevalta huipulta näkisi yhtään mitään. Saanan valloitus jäi odottelemaan hamaa tulevaisuutta.

Suomen ja Norjan rajalla kevään tuloa odotellessa. Korostan edelleen, että juhannukseen oli aikaa vajaa viikko ja täällä oli LUNTA.

Parikymmentä kilometriä Norjan puolella ja maisemat alkavat pikkuhiljaa muuttua. Huomatkaa tyylikäs 80-luvun toppatakki.

Sieltä se pilkottaa. Meri.

Meri ja Norjan vuoret. Ihan jäätävän kaunis kombo. Tämäkään kuva ei tosiaan tuo esille sitä, miten uskomatton upeat maisemat siellä oli!

Reissuruunat.

Ai että. Ensimmäinen kohteemme Norjan puolella lähenee. Tromssa, "Pohjolan Pariisi". Majoituksestahan meillä ei ollut mitään tietoa, mutta päätimme mennä sinne minne nokka näytti. Yleensä tämä toimii.

Ja toimi tälläkin kertaa. Tromssan camping-alueelta vuokrattiin tyylikäs koppero, joka kulki myös nimellä mökki.

Asetuttiin "taloksi" ja lähdettiin tutustumaan Tromssan keskustaan, josta löytyikin mitä suloisempia putiikkeja.

Ja tietysti ne kuuluisat maisemat merelle ja vuoristoon.

Tromssa on itseasiassa Pohjoismaiden suurin napapiirin pohjoispuolella oleva kaupunki 68 000 asukkaansa voimin. Yllättävää kyllä, pohjoisesta sijannista huolimatta, siellä vallitsee leuto rannikkoilmasto ystävämme Golfvirran ansiosta.

Katuja hetken tallusteltuamme oli ihan pakko saada ruokaa. Norjan järkyttävän korkean hintatason tuntien valitsimme paikan, jossa näytti olevan paljon nuorisoa syömässä. Ja kappas, pizzeriahan se. Myyjät varmaan ajattelivat meidän olevan köyhiä suomalaisia, kun saatiin medium pitsojen hinnalla kokoa suuremmat versiot sekä ILMAISET jälkkärit. Voitteko kuvitella.

Ilmaista hyvää. Om.

Anteeksi kaunis meikitön lookkini. Aina ei jaksa panostaa. Käytiin kuitenkin Tivolissa toteamassa, että mahat ovat pitsan ja jätskin mättämisestä ihan liian täysiä laitehurvitteluun.

Rise and shine! Oli niin nättejä tyttöjä, että oli pakko sutata omakin naama. Mutta kopperossamme oli siis näinkin öyhäkät kerrossängyt. Hyvin nukutti. Makuupusseissa on sitä aitoa retkeilyhenkeä!

Aamu Tromassassa valkeni yllätykseksemme aurinkoisena ja lämpimänä, joten lähdimme siskon ja J:n kanssa reippailemaan Tromassan kuntopoluille A:n jäädessä tyytyväisenä vielä makuupussiinsa.

J:n piti luonnollisesti päästä kiipeämään tuollaiseen metsästä löytyneeseen puumajaan. Miehet.

Tromssaan alkoi kerääntyä myrskypilviä, joten totesimme olevan aika lähteä jatkamaan matkaa. Sitä ennen ehdimme kuitenkin pyörähtää kaupungilla ja teinkin yhden ihanan alennus-löydön. Esittelen sen kunhan sopiva tilaisuus sen päälle pukemiseen tulee vastaan.

Edessä oli vaivaiset 400 kilometriä, mutta sen taittamiseen kului hela dagen eli lähemmäs 12 tuntia. Ai miten niin tiet olivat melkoista persen eiku serpentiiniä? Niin ja päästiinhän me matkaamaan kahdella autolautallakin. Jotka myös olivat tuttuun tapaan ihan kohtuuttoman kalliita.

Hop! En tiiä mikä tämä hyppimisjuttu oli, mutta minusta löytyy aika monta tämän tyyppistä kuvaa pitkin Lappia.

Kaikkia vuonoja ei suinkaan ylitetty lautalla, vaan myös siltoja löytyi todella paljon. Osa taas kierrettiin ihan maita pitkin.

Norja on siitä kummallinen maa, että siellä on maisemienkin suhteen vähän kaikille kaikkea. On tällasia vihreitä nummia kuten Irlannissa.

"Australian" aavikoita.

"Uuden-Seelannin" Taru Sormusten Herrasta-maisemia.

Siellä asui selkeästi myös Ruandan sumuisten vuorten gorilloja.

Ja löytyi niin ikään Etelä-Eurooppamaista rannikkoa.

Teillä samoili lampaita, kuin Lapissa poroja konsanaan.

Koko päivän auton ikkunoista avautuvia postikortti-maisemia ihailtuamme saavuimme vihdoinkin määränpäähämme Andenesiin, josta seuraavana päivänä olimme lähdössä kauan odottamalleni valas-safarille voimaan pahoin. Mutta siitä lisää sitten huomenna ;)

Oliko kenellekään tuttuja maisemia?

Mukavaa keskiviikkoa kamut!

36 kommenttia :

1. Oi, kyllä vain oli tuttuja maisemia! Ihana Tromssa! <3 Juuri tuo maiseman vaihtelevuus ja maaston korkeuserot ovat niin huikaisevia. Ei niitä saa kuviin tallennettua oikein millään. Sieluun ne jättävät pysyvän jäljen.

1. Sepä se. Upea paikka! Vaikka olen paljon reissannut mm. Keski-Euroopassa ja Alpeilla, niin jotenkin tuo Norja pesee senkin. Ehkä se on tuo meri (:

2. Jes! Tämän lukemiseen menikin aikaan, kun piti kaikki tavata erityisen tarkasti ja tutkia kuvat :D
    Kuulostaa ja näyttää aiivan ihanalta, ja uskon että maisemat ovat oikeasti paikanpäällä vielä sata kertaa huikaisevammat vaikka jo kuvissa niin kauniita! (miksei sitä vuoristojen mahtavuutta vaan pysty saamaan koskaan kuviin kokonaisuudessaan vaan se pitää kokea?!)
    Aivan upeita on nuo muutkin maisemat ja tekee reissustakin vielä jännittävän kun on vaihtelevaa maastoa ja paljon katseltavaa :)

Ihan huippu myös tuo koirin matkustusratkaisu ;D

1. Maisemat olivat todellakin paikan päällä vielä sata kertaa upeammat. Se on kyllä harmi, ettei niitä oikein mitenkään voi vangita kameralle. Pienen osaan vaan (:

3. Ei aivan noissa maisemissa käyty, mutta tutulta ne silti vaikuttaa :) On kyllä aivan lyömätön kombo tuo vuoret ja meri! Ja olipas herkun näköiset pizzat teillä, slurps (vaikka muistankin vielä elävästi ne riistohinnat..) :)

4. Minäpä olen Saanan valloittanut ja noissa maisemissa road trippaillut. Ihan aloin miettiä josko lähtisi uudestaan sinne, elokuussa. Niin kivoja olivat kuvasesi ja miehen kanssa on puhuttu että appiukon kevääll hankkima asuntoauto kaipaisi testikierrosta, joskin tuolla Norjan vuoristossa sen tehot .. jaa, riittäisivätköhän kun muistelen että ihan meidän henkilöauto vähän yskiskeli taannoin kun siellä ajeltiin ;)

1. Oi, oon vähän kade! (: Meidänkin seurueesta A on Saanalle kivunnut, mutta meillä muilla kolmella se jäi nyt vielä kokematta. Matkailuautoja tuolla näkyi paljon ja eräs vanha "bussi" nähtiinkin useaan kertaan ylittämässä vuoristoja kävelyvauhtia :DD

5. Ihania kuvia! :) varmaan oli huippureissu !!

6. Voi, miten ihania maisemia :) Itse olen Lapissa käynyt viimeksi joskus lapsena - pitäisi laittaa "to visit"-listalle ehdottomasti, ja nimenomaan kesäaikaan!

7. Vau! Kertakaikkiaan upeaa! Ja tuo maisemien vaihtelevuus on tosiaan aika ihmeellistä. Hienoja kuvia! :)

1. Kiitos! Niin siellä oli kyllä ihan käsittämättömän paljon erilaista upeaa maisemaa! Huh (:

8. Wow! Pitää selkeästi joskus käydä Norjassa, sen verran upeita maisemia siellä näkyy olevan!

9. Ei vitsi mitä maisemia! Tässähän tuli ihan matkakuume Norjaan! :D

10. Melekosen upeita maisemia! Tuonne haluan nyt kyllä minäkin, hetiäkkiä! Oi että. :)

1. Eikö oo hullua, että tuollaisia mestoja on näinkin "lähellä"! (:

2. No on! Eipä ois käyny pienessä mielessäkään, että tuossa naapurissa voikin näyttää noin kauniilta! :D

11. wow mikä määrä upeita kuvia <3 mäki haluan tonne, nyyyyt! :D

12. Olipas upea postaus! Nyt alkoi yhtäkkiä kiinnostaa hirveästi matkustaa tuonne päin, vaikka ennen en ole edes miettinyt kovasti sinne päin menemistä :) Siellä on näköjään niin mahtavia maisemia että huh!

1. Se tuntuu tulevan aika monelle ystävälleni yllätyksenä, miten upeaa siellä voikaan olla! Jotenkin ei sitä tule ajatelleeksi, että nuinkin "lähellä" on tuollaiset VAU-efekti mestat :D

13. Voi että kun tuli ikävä Norjaan! <3 Olen kaksi kertaa käynyt Tromssassa ja on ne maisemat vaan niin uskomattomia.. Ei sitä oikein voi sanoin kuvailla. Valokuvatkin kertovat vain osan totuudesta :) Mutta todella hienoja kuvia olit ottanut!

1. Kiitos (: Niin ja tervetuloa lukijaksi! Kivaa, että löysit blogiini. Tromssa oli kyllä tosi kiva paikka! Vaikka reissun kohokohta ehkä olikin se ajomatka Andenesiin. Voi elämä nuita vuonoja ja vuoria! Ah.

2. Kiitos, löysin blogisi toisen blogin kautta ja onneksi löysinkin! :) Valokuvaus on minunkin sydäntä lähellä, ja on ihana katsella sinun upeita valokuvia :)

Andenesiin asti en ole (vielä) valitettavasti päässyt, käy kyllä kateeksi sua :) Sukulaiseni kävivät valas-safarilla ja oli huikea kokemus kuulemma! Myös merikotkia olivat nähneet.

3. Vähän mahtava törmätä muihinkin, jotka tykkää valokuvata! Oon jotenkin ihan hurahtanut ja kovasti toivon, että pääsisin tulevina vuosina kehittymään. Ehkä jopa ihan koulun penkillä (:

Kyllä sinäkin varmasti vielä sinne pääset (: Se oli kyllä huikea kokemus! Merisairaudesta huolimatta.. Mutta postailen siitä huomenna tarkemmin (: Safarilta jäi kuvasaalis aika laihaksi, kun itse en pystynyt pahoinvoinnin takia ottamaan ainuttakaan kuvaa, joten kuvaus oli poikien harteilla :/

14. Hyppykuvat huippuja, niissä vasta fiilistä onkin! :) Ihania maisemia, pohjoisissa on niin upean jylhiä maisemia. Voihan jehna mä haluisin tehdä pienen road tripin! :D

1. Ei muuta ku autoon ja menoksi! Jos Deellä on passi, niin senkin voi ottaa huoletta mukaan (: Nykyään ei enää tarvi koirille tehdä niitä vasta-aine kokeita ainakaan Ruotsiin ja Norjaan mennessä ollenkaan (:

2. Ei ole..pitänee hankkia. :) Suunniteltiin jo hieman ensi kesän matkaa, voitais mennä vaeltamaan neiti Dee mukanamme, se olisi aika kivaa!

3. Kuulostais kyllä tosi kivalta! Me ei olla koirien kanssa tehty kuin ihan päiväseltään jotain 10-15 kilsan mini-vaelluksia. On ollut kivoja (:

15. Aivan ihania kuvia ja ai vitsi miten hauskat noi maisemakuvat, miten voikin olla yhdessä maassa noin erinäköistä :P

1. Niin eikös olekin erikoista, miten monenlaista paikkaa tuolta ihan pohjoisestakin jo löytyy (: