2013/12/08

Roadtrippailua Uudessa-Seelannissa

Kirjoituspaikka: Mustanaamio, Motueka, Uusi-Seelanti

Postaukset laahaavat edelleen viikon perässä, mutta eihän se tietty ole niin justiinsa. Änkesin tähän nyt koko Uuden-Seelannin pohjoissaaren kuvasaldon, jotta saan kurottua aikaeroa umpeen ja pääsen päivittelemään kuulumisia edes aavistuksen reaaliaikasemmin.

Saavuttiin siis Aucklandiin tasan viikko sitten sunnuntaina, jossa yövyimme Jucy-hostellissa keskustan tuntumassa. Seuraavana aamuna menimme hakemaan vuokraamaamme pakua hymyissä suin. Jee, me päästään roadtripille! Meillä ei ollut mitään käryä millaisen menopelin tulisimme allemme saamaan, joten riemu oli aikamoinen, kuin näimme matkaratsumme Phantomin aka Mustanaamion. Näätte myöhemmistä kuvista, mistä aika ilmeisestä seikasta nimi juontaa juurensa. Naamiobussi alle ja ei muuta kuin tienpäälle kohti pohjoista. Autovuokraamon lady varoitteli meitä pysähtymästä kaupungissa nimeltä Whangarei, kun siellä oli jotkut jengiläiset hyökänneet travellereiden campereiden kimppuun bensa-asemilla keskellä kirkasta päivää, joten painoimme kyseisen mestan kohdalla kaasun pohjaan ja hurautumme Bays Of Islandille pydähdyksettömällä taktiikalla.

Harmiksemme ne pari päivää, jotka pohjoisessa (hassua, että täällä eteläisellä pallonpuoliskolla pohjoinen on lähempänä päiväntasaajaa = pohjoisessa on yleisesti ottaen lämpimämpää kuin etelässä) vietimme olivat todella sateisia ja vettä tuli...paljon. Näkymät (ja tietty myös kuvat) olivat ihan harmaata suttua, joten loppupeleissä aika turha reissu tuli tehtyä. Ei sitten muuta kuin takaisin kohti Aucklandia, jonka ohi me tällä kertaa painatimme suorintein jatkaen matkaa kohti Matamataa. Joko arvaatte mikä Matamatassa sijaitsee?

Matamatan jälkeen jatkoimme kohti Rotoruan pierulle haisevia kraatereita (vai mitä ne nyt sitten ovatkaan), mutta jälleen kerran järkyttävän rankkasateen ansiosta jouduimme toteamaan, ettemme nää yhtään nokkaamme pidemmälle, joten jatkoimme matkaa kohti Taupoa ja Tongariron kansallispuistoa. Tosin vain todetaksemme, että lähipäivien aikana sää ei tule muuttumaan ja haaveilemamme Tongariro Alpine Crossing jää tekemättä.

Tuo vajaat 20 kilometriä oleva päivävaellus oli meidän molempien haaveena, sillä kyseisellä reitillä kiivetään Taru Sormusten Herrasta elokuvan maisemissa ”Mordorin” kautta kohti ”Tuomiovuorta”, joten en yhtään ihmettele, että J:n ilme oli melko synkkä tämän säätuomion kuultuamme. Suutuspäissään herra painoikin tallan pohjaan ja laskettelimme melko pitkälle etelään aurinkoiseen Whanganuihin saakka yhdellä istumalla. Kuten kuvista näkyy ”Tuomiovuori” eli Mt. Ngauruhoe oli paksun sumuverhon peitossa, kun taas viereinen korkeampi vuori Mt. Ruapehu paljasti itsensä pieneksi hetkeksi harmaan pilvimassan takaa. Kertakaikkisen upea näky!

Itsenäisyyspäivän aamukahvit juotiin Mustanaamion peräluukulla meidän ”keittiössä”, jonka jälkeen hyppäsimme jälleen kyytiin ja huristelimme Uuden-Seelannin pääkaupunkiin Wellingtoniin, jossa on niin ikään kuvattu useita kohtauksia molempiin Tolkienin kirjoihin perustuviin elokuvatrilogioihin. Kävimmekin köpöttelemässä kaupungin laidalla kohoavalle Mt.Victorialle ja ihmettelemässä sen rinteillä kasvavaa synkkää kauhuelokuviin juurikin passelia metsää sekä sen siimeksestä löytynyttä valkokankaaltakin tuttua spottia. Sieltä kurvasimme leirintäalueelle, jossa yövyimme pari yötä oikein tyytyväisinä. Unet Mustanaamiossa maistuvat kyllä todella makoisilta. Ihan kuin olisi ainaisella retkellä ja nukkuisi teltassa!

Seuraavana aamuna syötimme ensin uudet ystävämme herra ja rouva ankan, jonka jälkeen jouduimme pelastushommiin, kun huomasimme yhden pienen ankanpoikasen tippuneen likakaivoon. Emoankka huuteli ja etsi poikastaan paniikissa, mutta luonnollisesti yli metrin syvyisestä kaivosta lentotaidottoman pikkuankan oli täysin mahdoton päästä omin avuin pois. Onneksi satuimme tajuamaan tilanteen ja ongimme ankan tiskivadilla turvaan. Tämän päivän hyväntyön tehtyämme päätimme valmistaa itsellemme sankariaamiaiseksi mustikkapannukakkuja, jotka ahmittuamme lähdimme tutustumaan Wellingtonin miellyttävään keskustaan. Tykättiin kaupungista kovasti ja se muistutti itseasiassa aika paljon San Franciscoa, tosin pienoiskoossa.

Keskustakierroksen ja pakollisen kaapelijuna-kuvan jälkeen hyppäsimme Mustanaamioon ja jatkoimme matkaa kaupungin ulkopuolelle jälleen tämän tietyn elokuvan kuvauspaikkoja etsimään. Löysimmekin onneksemme pari lisää, joten aika monta niistä on nyt tullut jo kierrettyä eikä J:täkään enää niin kovasti harmita, että Tongariron vaellus jäi välistä. Jääpähän jotain odotettavaa, jos joskus rantaudumme tänne uudemman kerran tarunhohtoisia maisemia ihmettelemään.

Löytyykö sieltä muuten muita Tolkien-faneja? Tunnistatko kuvista kaikki neljä kuvauspaikkaa?

Helpotetaan hommaa pikkuisen ja kerrottakoon, että kolmeen paikkaan liittyy hobitit ja neljänteen haltiat. Ja sorit teille, keitä ei mokoma aihe kiinnosta tippaakaan. En voi itselleni mitään! Fanaatikko mikä fanaatikko. Vain haltiakorvat sekä viitta puuttuu rinkan pohjalta.

Pus pus! Ootte muuten oikeasti ihania! Kiitos, kun jaksatte kiinnostua meidän reissusta!

PS. Te joita tämä meikäläistä kiehtova aihepiiri kiinnostaa, niin ihan vain tiedoksi, että seuraavaksi luvassa postaus itse uskomattomasta Hobittilasta.

32 kommenttia :

1. Oi oi oi - ihanat kuvat sateineen päivineen!!

Hobitti-postausta odotellessa, voin näyttää kuvat sitten noille kahdelle ipanalle, jotka just pelaavat tossa LOTR-lego PC-peliä. :D

1. Voi eikä! Kateltiin just youtubesta, kun etsittiin jotain leffan pätkiä, että apua mitä nuo lego LOTR-tyypit on :D

2. On kyllä ihania kuvia! Muistot palaa meidän reissulta vuosi sitten, kun säät oli aika samanlaiset, vaikka onneksi aurinkoakin näkyi silloin tällöin. Me päästiin yrittämään Tongariro Alpine Crossingia sateisessa ja tuulisessa säässä, mutta aika huonoin tuloksin. Osa reitistä oli suljettu vulkaanisen aktiivisuuden vuoksi, ja kaiken lisäksi tuuli yltyi todella kovaksi kun oltiin lähellä huippua. Meno meni niin vaaralliseksi (kontillaankin tuntui, että tuuli vie mennessään vuorenrinnettä alas), että käännyttin takaisin. Loppujen lopuksi oltiin läpimärkiä ja kylmettyneitä, ja onnellisia, että oltiin takas motellilla hengissä ;) Ja seuraavana päivänä kun lähdettiin ajelemaan poispäin, aurinko paistoi mukavasti..

Toinen huono-onninen yritys oli Fox Glacierilla. Sitä ennen oli satanut kaksi päivää putkeen n. 300mm päivässä, joten vaellus jouduttiin perumaan sen vaarallisuuden vuoksi. Vähän kyllä harmitti, mutta luonto päätti toisin :) Noiden sateiden takia yksi silta huuhtoutui pois eteläsaaren länsirannikolla, mutta onneksi vasta sen jälkeen kun oltiin se ylitetty (n. vuorokausi sen jälkeen eli ei just ylityksen jälkeen ;)). Onneksi sen takia, että jos ei oltais ylitystä vielä tehty, olisi kiertoreitti kestänyt n. 8 tuntia minimissään.

Nauttikaa teidän reissusta täysin sieluin! Säät on siellä aina välillä haastavia, mutta maisemat/kokemukset silti mahtavia! Aktiviteettejä on vaikka kuinka paljon (vaikka välillä ne on aika tyyriitä) ja niiden järjestäminen on tosi helppoa kun melkein joka kylässä on joku turistipiste. :)

1. Huiiii kuulostaa melkoiselta HC-meiningiltä! Me ei ihan senkään takia haluttu lähteä edes yrittämään ylitystä, kun eipä sieltä olisi sumun takia nähnyt yhtään mitään. Meillä olisi huomenna tarkoitus ajella tuonne Fox Glacierille (joka on kait Uuden-Seelannin sateisin kolkka), joten odotetaan mielenkiinnolla käykö niinku teille ja vesisadetta piisaa :D Aktiviteetteja todella riittää, mutta hinnat huimaa niin päätä, että ollaan toistaiseksi vielä pysytelty ihan omatoimiaktiviteeteissa ^_^

3. Aika pähee menopeli ja superpäheet maisemat! Harmi että jäi vaellus välistä, mutta noissa maisemissa hymyilyttää varmaan muutenkin :)

1. Kyllä nämä maisemat jaksaa hymyilyttää ja huomenna mennään kattoo läheisellä rannalla asuvia hyljevauvoja. Oi en kestä! (:

4. Aivan sikamakee tuo teidän paku! Luulempa, että aika moni kaksilahkeinen haluaisi juuri tuollaisella reissunsa tehdä. Kiva kun pelastitte pikku-ankan :)

Ja tuttuja maisemia toki näkyy. Olisipa ihana päästä joskus uuteen-seelantiin!

1. Eiks ookin viileä! Phantom :D Varppina pääsetkin, jos vain niin päätät! Eihän tämä ole kuin lentomatkan päässä, mutta tosi paljon samankaltaista maisemaa löytyy kyllä paljon lähempääkin esim. Norjasta tai Sveitsistä.

5. Vau mitä maisemia! :) en olekaan tainnut aikaisemmin tänne kommentoida. Mielenkiinnolla seuraan teidän upeaa reissua, jospa mekin joskus tuollaiselle reissulle pääsisimme.

Niin ja tosi makee toi teidän auto! :)

1. Oi tosi kiva kun kommentoit! (: Ja varmasti kuka vain voi tällaisen reissun toteuttaa, kun vain tarpeeksi kovasti haluaa. Kyllähän meilläkin kesti säästää rahaa ja muutenkin suunnitella, mutta on se ollut kaiken pihistelyn arvoista (:

6. Minulle ei sano mitään nämä sinun hobitit ja haltijat, mutta mä olenkin niin vanha :D Tai ehkä mä sentään sen verran olen kartalla, että tiedän, mistä elokuvasta on kyse :) Harmi kun odottamanne päiväseikkailu jäi väliin, mutta luulen, että monta muuta mukavaa seikkailua on vielä edessä! Mukavaa matkan tekoa! <3

1. Et oo vanha todellakaan! Ja kerta jo tiiät mistä leffasta on kyse ;) Kiitos! Täällä puolella palloa kaikki hyvin.

7. Sun kuvat piristää aina niin suuresti tätä kylmää ja lumista maisemaan täällä Keski-Suomessa. Ja olispa hauska tietää teidän koko reissun kuvasaldo sitten taas kotimaan kamaralle saapuessanne :) Ja Hobittilaa kehiin, en malta odottaa!! :) Vielä kun saisi vinkkejä, millä tätä armotonta matkakuumetta saisi hillittyä?! ;)

1. Ihana kuulla <3 Kuvia on varmasti niin paljon, ettei minulla kolme 8 gigan muistikorttia taida riittää :D Vaikka kyllä koitan poistella epäkelvot kuvat samantien.. Matkakuumeeseen ei valitettavasti oli kuin se yksi ja aika ilmeinen lääke! ;)

8. oih tsh paikkoja vaan kehiin! meikä tykkää :) huikeeta, että ootte oikeesti siellä hobittien jalan jäljissä.

1. Täällä ollaan tänään taas seurattu hobitteja pitkin metsiä :D Pitää ehkä Uuden-Seelannin lopuksi tehdä ihan oma postauksensa kuvauspaikoista, joilla ehdimme vierailla! Kiva, että sielläkin löytyy kiinnostusta Keskimaahan ^_^

9. Upeita maisemia! Tuonne joskus...

1. Ensi hätään suosittelen matkaa meidän lähinaapuriin Norjaan, jos tuntuu että Uusi-Seelanti on liian kaukana (: Tosi paljon on samankaltaisia maisemat, vaikka toki puusto ja eläimet on ihan erilaisia :D Ei taida Norjasta löytyä palmuja..

10. Tuo metsä aiheutti itselle sellaisen hillittömän hymyn - tunnistin paikan heti! :) Mahtavia maisemia kaiken kaikkiaan.

1. Jei!!! (: Mulle oli yllätys, että sitä puunjuurta ei oikeasti tuossa ollutkaan, vaan oli aseteltu kuvausten ajaksi paikoilleen. Paikan kyllä silti tunnisti ihan livenäkin heti! (:

11. Oi ja voih, miten häikäisevän hienoja kuvia! Täällä yksin Tolkien fani. Nuo maisemat on pakko päästä omin silmin näkemään joku päivä. Kylläpäs nuo kuvat piristi päivää! :) Nauttikaa!

12. Mä en oo niin Tolkienin perään, mutta oli iiiihan pakko tulla fiilistelemään tota teidän pakua! Mahtava! :D

13. Ihana fiilistellä tulevia maisemia! En malta oottaa! :) Enää 18 yötä reissuun! Teijän paku on superhieno, meille tulee vaan sellanen tylsä farmariauton näköne. Ihanaa loppureissua, lisäpostauksia odotellessa! Kaikki vinkit kehiin! :)

1. Ai että se on ihan pian! Apua! En ihmettele ettet malta odottaa (: Yritän tänään saada postausta ilmoille, kun vesisade jumitti meidät taas tänne pakun perälle :D

14. Ihania ja upeita matkakuvia, pääsi fiilikseen ihan kotituolilla :) Tykkään kyllä Tolkienista, mutta en ihan ole niin HC, että kuvauspaikat tunnistaisin...

1. Kiitos! Kotisohvalla matkustelu onkin aika mukavaa puuhaa (:

Ai et tunnistanut edes Hobittilaa? ;)

15. Ahahahhaha! :D En kestä miten siisti tuo teidän auto on. :D Ajakaa turvallisesti! Ja vaikka en mikään hillitön Tolkien-fani olekaan, on noihin maisemiin joskus päästävä. Ootan siis innolla seukki postausta!

1. Se on ehkä viilein koskaan! ^_^ Aika moni sitä on tullut jo pävittelemäänkin mummoista vaariin. Hehe. Ajellaan kyllä varovasti! Taidetaan olla Mustanaamion kans enemmänkin teiden tukkoja ku maantiekiitureita. Yritän saada pian Hobittila-postauksen tulille. Kuvia tulee otettua niin paljon, ettei ehdi kirjoittaa postauksia sitä tahtia ku niitä tulee :D

16. Olipa hauska lueskella teistä ja seikkailustanne myös tämänpäiväisestä paikallislehdestä. En arvannutkaan, että ollaan ihan samalta paikkakunnalta kotoisin. :) Mutta pitikin kommentoida jo aiemmin, että Tolkien-postauksia, jookos, kookos? ;)

1. Ai nytkö se juttu tuli! Hehe (: Aika kivaa, että täällä on muitakin samoilta konnuilta! Joo ajattelin tehdä Tolkien postauksen sitten kotoa, mutta katsotaan muistanko minä! Sama pää kesät talvet..